Windpark Krammer wordt gebouwd door echte makers die door weer en wind aan de slag zijn op de Krammersluizen. In deze rubriek stellen we ieder keer één van die bouwers aan je voor. Waarom is Windpark Krammer een mooi project? Wat zijn de grootste uitdagingen? Deze keer vertelt Pieter Boer van Van der Vlist Modulair Transport over zijn rol.
NAAM | Pieter Boer |
LEEFTIJD | 41 jaar |
WOONPLAATS | Alblasserdam |
WERKGEVER | Van der Vlist Modulair Transport B.V. |
ROL IN PROJECT | Commercial/business development manager |
Leg eens uit wat jullie als Van der Vlist precies doen tijdens de bouw van Windpark Krammer?
Wij transporteren alle windmolendelen voor het gehele windpark Krammer. Dit varieert van containers met daarin bijvoorbeeld gereedschappen en hijsmiddelen tot en met de bladen, met een lengte van 49 meter, die uit Duitsland komen. Maar ook het transport van de generatoren, betondelen en andere torendelen wordt door Van der Vlist uitgevoerd. Per windturbine worden er bijvoorbeeld al 60 torendelen getransporteerd uiteindelijk zijn er voor Windpark Krammer 2.000 transporten ingepland, gecoördineerd en uitgevoerd. Naast het transport regelt Van der Vlist onder andere ook de benodigde route onderzoeken, vergunningen, begeleiding van de transporten, overslag en tussentijdse opslag.
Voor Windpark Krammer zijn veel delen via onze eigen haven en terminal te Moerdijk overgeslagen en veelal tijdelijk opgeslagen tot het moment van distributie.
Wat was jouw eerste gedachte toen je hoorde over de plannen van Windpark Krammer?
Het transport voor Windpark Krammer verzorgen is een mooie uitdagende klus die perfect past bij onze organisatie. Wij hebben als Van der Vlist de kennis, ervaring, mensen en middelen in huis om een project als Krammer uit te voeren
Wat zijn de grote uitdagingen voor jullie tijdens dit project?
Ieder project heeft unieke eigenschappen en uitdagingen, zo ook Windpark Krammer. Het grote aantal transporten vergt zeer veel coördinatie. Wij hebben een heel team van mensen dat zich met deze project planning bezighoudt en in nauw contact staat met Enercon om de juiste delen op de geplande tijd te kunnen leveren.
Daarnaast vormt de diversiteit van de diensten die wij aanbieden ook een uitdaging. Naast transport over de weg wordt ook het benodigde vervoer over het water geregeld, het laden in het binnenvaartschip, de overslag en opslag.
Waarom is Windpark Krammer voor jou een mooi project om aan te werken?
Ik vind Windpark Krammer een ontzettend mooi park en zie veel voordelen in de schaalvergroting. Ik denk dat het verstandig is om op deze manier te investeren. We kunnen veel energie genereren uit een windpark als Krammer en zie graag in de toekomst meer van deze windparken tegemoet.
Vind je windenergie belangrijk? Waarom?
Windenergie vind ik erg belangrijk voor zowel de huidige generatie als de toekomstige generaties. Ik woon zelf in Alblasserdam, vlakbij de molens van Kinderdijk (sinds 1997 UNESCO werelderfgoed) en loop bijna iedere dag langs deze historische molens die er al bijna duizend jaar voor zorgen dat wij onze voeten droog houden. Een prachtig voorbeeld van de samenwerking tussen natuur en techniek. Dit geldt ook voor windenergie! Op een duurzame manier energie opwekken met wat de natuur ons geeft is beter voor ons en de voetdruk die wij achterlaten op onze aarde.
Ook binnen Van der Vlist staat duurzaamheid op de agenda: vanuit onze bedrijfsethiek met een christelijke visie wordt nagedacht over hoe om te gaan met onze aarde. Dit varieert van een verwijzing onder onze e-mails “Before printing this e-mail, think of God’s creation”, brandstof besparende maatregelen tot investeringen in duurzaam transport.