Vanaf de uitkijktoren #28

Als je nu op de uitkijktoren staat en ziet wat er allemaal al gebouwd is, kun je bijna niet geloven dat het eerste segment van de 34 te bouwen molens pas acht maanden geleden geplaatst werd bij molen 13 en een dag later bij molen 34. Ik keek een keer terug in het fotoarchief en zag nog maagdelijke gebieden waar nu opslagruimte is.

 

Een bezoeker uit Middelharnis vond de molens  van de Krammer vanaf zijn huis niet storend maar ergerde zich wel aan de felle verlichting van molen 4 en was bang dat straks alle 34 molens dag en nacht licht voeren. Ik weet niet of ze allemaal licht gaan voeren maar wel dat molens met een ashoogte van 100 meter in principe licht moeten voeren vanwege het vliegverkeer dat hier toegestaan is. Men schijnt proeven te doen met een radarsysteem dat vliegtuigen moet detecteren en pas de lichten aan zet als er een vliegtuig in de buurt komt. We moeten het afwachten maar op verjaardagen hoor ik ook veel angsten over 34 knipperende lampen aan je horizon.

 

Ik ging met kinderen en kleinkinderen meerdere keren naar de zeearend kijken en werd er zelfs door een boswachter op aangesproken dat ik op een voor auto’s verboden weg reed, maar die grote vogel blijft toch iets magisch hebben. Ook zie je bijna altijd wel reeën van heel dichtbij en dat zie je in de grote stad niet zo vaak. Wat me opvalt is dat er steeds meer wandelaars op de parallelweg op de Philipsdam lopen naast de grote groepen wielrenners die weer en wind trotseren. Vanaf de toren merk je ook dat de lente niet alleen hooikoorts door de pollen maar ook weer vele motoren op de weg brengt en de Philipsdam leent zich bij uitstek om even vol gas te gaan want je mag er 100 en ook nog op grote delen passeren.

 

Vandaag, Pasen, was het gezellig op de toren. Er waren Franse toeristen die voor “ les moulins et les tulipes “ kwamen maar teleurgesteld waren dat de tulpen nog niet bloeiden en ze het alleen met oude en nieuwe molens moesten doen. Ik schaamde me omdat mijn school Frans zo ver weggezakt is dat ik niet kon uitleggen dat het Krammerproject een particulier initiatief is van Zeeuwind en Deltawind en dat de winst gebruikt wordt om de omgeving verder te verduurzamen. Ze vertelden dat in  Frankrijk de stroom erg goedkoop is vanwege hun vele kerncentrales maar dat er ook in dat land stemmen opgaan om die centrales af te breken of om te bouwen voor kernfusie in plaats van kernsplitsing. Er waren ook twee Brabantse jongens op racefietsen die als buitenbeentjes uit hun klas niet naar Paaspop in Schijndel waren maar 130 kilometer fietsten naar een opa en oma in Renesse en morgen weer helemaal terug fietsen langs het Hollands Diep en de Maas.

 

Met een vaste klant van de toren hadden we een discussie over waar de kranen van molen 2, molen 10 en molen 5 naar toe gaan. We zagen de meeste onderdelen van de vaste kraan van molen 2 naar het opslagterrein aan de overkant van de weg bij de toren worden opgeslagen. Ik zag de mobiele kraan van molen 5 nergens meer maar de vaste klant dacht dat hij in delen op een van afstand bestuurbaar voertuig ( dat ook voor de wieken wordt gebruikt) over de sluis voor de pleziervaart richting molen 9 zou gaan en dat de vaste kraan van molen 10 gewoon naar molen 11 zou verhuizen. We wachten het maar af en genieten nu van de mobiele kranen van molen 1 en molen 28 en de vaste kraan bij molen 16.

 

De portier bij de ingang naast de toren verheugt zich op de vele oeverzwaluwen die achter zijn hokje zullen komen broeden in de wand die speciaal voor deze vogels is aangelegd. Nu maar hopen dat er dit jaar geen vos komt om deze wand als een soort FEBO-automatiek te gebruiken om zijn honger te stillen.

 

Meer vanaf de uitkijktoren lezen?

Terug naar overzicht
Supporters in de spotlightimg

Supporters in de spotlight

Jan en Stella Bakker

Leden Deltawind Lees verder
img

>100.000

Krammer produceert groene stroom voor omgerekend

img

Sinds 2019

Is Windpark Krammer operationeel

Lid worden van Zeeuwind of Deltawind?

Lees verder